پایه, فرز

اورفرز چیست و مدل های آن

اور فرز یکی از ابزارهای اختصاصی صنعت چوب است که با استفاده از آن می‌توان طیف گسترده‌ای از کارها مانند ابزار زنی، شکل دهی و فرم دهی لبه چوب، کف تراشی و پرداخت چوب، سوراخ کاری و … را انجام داد.

در میان بیشتر اساتید ایرانی اور فرز یک دستگاه برای ابزار زنی لبه چوب است؛ اما با جستجو در یوتیوب و منابع خارجی خواهید دید که صدها کار ارزشمند و مفید را اور فرز نجاری به راحتی هر چه تمام‌تر انجام می‌دهد. البته این قابلیت‌ها به دلیل امکان استفاده از تیغه‌های مختلف بر روی دستگاه است.

 

  • اور فرز یکی از ابزارهای اختصاصی صنعت چوب است که با استفاده از آن می‌توان طیف گسترده‌ای از کارها مانند ابزار زنی، شکل دهی و فرم دهی لبه چوب، کف تراشی و پرداخت چوب، سوراخ کاری و … را انجام داد.

    در میان بیشتر اساتید ایرانی اور فرز یک دستگاه برای ابزار زنی لبه چوب است؛ اما با جستجو در یوتیوب و منابع خارجی خواهید دید که صدها کار ارزشمند و مفید را اور فرز نجاری به راحتی هر چه تمام‌تر انجام می‌دهد. البته این قابلیت‌ها به دلیل امکان استفاده از تیغه‌های مختلف بر روی دستگاه است.انواع اور فرز
    اور فرز در مدل های مختلف به بازار ابزار روانه شده است. در ابتدا یک توضیح کلی در مورد انواع اور فرز خواهیم داد.

    فرز مشتی

    این دستگاه اندازه‌ای کوچک‌تر به نسبت دو مدل دیگر دارند و به‌واسطه وزن کم و ابعاد کوچک‌تر، امکان جابجایی آسان و کاربری راحت آن را دارید. تنظیم عمق این مدل از دستگاه‌ها با استفاده از پیچ تعبیه شده بر روی آن انجام می‌شود و به همین دلیل، امکان تنظیم عمق دقیق دارید.
    این دستگاه قدرت کمتری نسبت به اور فرز دارد و بیشتر برای ابزار زنی لبه‌های کار استفاده می‌شود. کولت فرز مشتی معمولاً ۶ هست و نمی‌توان از تیغه‌های بزرگ بر روی این دستگاه استفاده کرد.

  • اور فرز پلان جر

    این فرزها در واقع از پایه جدا می‌شوند و از موتور این دستگاه می‌توان برای اتصال به دستگاه‌های دیگر مانند پانتوروتر ها استفاده کرد. اگر دوست دارید از موتور اور فرز در دستگاه‌های مورد نیازتان استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم از این دستگاه بهره بگیرید. به‌عنوان مثال بر روی برخی میزهای اور فرز می‌توان از موتور به‌تنهایی استفاده کرد.
    اور فرز فیکس (ثابت)
    این دستگاه مدل رایج در بین اساتید هست و تقریباً در هر کارگاهی وجود دارد.

     

    ساختار بدنه اور فرز نجاری
    برای شناخت اور فرز ابتدا به معرفی ساختار کلی دستگاه می‌پردازیم. اور فرزها عموماً در دو مدل تولید می‌شود. در بیشتر اور فرزها بدنه و موتور ساختار یکپارچه هست و فقط یک صفحه متصل به پایه متحرک برای تنظیم ارتفاع وجود دارد.
    بدنه اصلی اور فرز

    این دستگاه شامل یک موتور پرقدرت هست که در هسته بدنه وجود دارد و نیروی چرخش خود را بدون واسطه (دنده و گیربکس) به شفت و تیغه منتقل می‌کند. بدنه اصلی اور فرز نجاری از دو بخش تشکیل شده است. بخش بالایی مربوط به پوشش موتور است که معمولاً از جنس پلاستیک عایق دوبل ساخته می‌شود. پوشش پلاستیکی عایق دوبل مانع از برق گفتگی اپراتور در اثر اتصال بدنه احتمالی قطعات الکتریکی داخل دستگاه می‌شود.
    با توجه به قدرت بسیار بالای اور فرز و تنش زیادی که در زمان باربرداری به وجود می‌آید. تولیدکننده‌ها برای کنترل این تنش‌ها دو دستگیره در دو طرف بدنه اور فرز نجاری قرار می‌دهند. هر تولیدکننده‌ای تلاش می‌کند بهترین حالت قرار گیری دستگیره را برای دستگاه تولیدی خود در نظر بگیرد تا کاربر حس بهتری از کار با دستگاه داشته باشد و خستگی کمتری احساس کند. به عبارتی با این کار به بهبود ارگونومی دستگاه کمک می‌کنند.
    معمولاً در زیر دستگیره (سمت راست) یک کلید ۰ و ۱ وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان دستگاه را خاموش و روشن کرد. البته در مدل‌های جدیدترین اور فرز سوئیچ خاموش و روشن بر روی دستگیره دستگاه نصب شده است.
    موتور اور فرز

    به‌واسطه نیاز به قدرت و دور زیاد در این دستگاه از موتور یونیورسال استفاده می‌شود. البته ممکن است در مدل‌های شارژی موتور از نوع براشلس (Brushless) یا موتور DC باشد. این موتور در دستگاه‌های دیمر دار 8000 تا 28000 دور بر دقیقه به چرخش در می‌آیند. موتورهای اور فرز نجاری اساساً باید سرعت و دور بسیار بالایی داشته باشند تا عملیات تراش با سرعت و کیفیت بالا انجام شود.
    در دستگاه‌های مدرن و حرفه‌ای از تکنولوژی‌هایی مانند Soft Start (استارت نرم) یا گاورنر استفاده می‌شود. در دستگاه‌های دارای سیستم سافت استارت، موتور با شیبی ملایم از حالت سکون به حداکثر دور خود می‌رسد. راه‌اندازی در این روش همچنین مانع از اعمال ضربه ناشی از گشتاور راه‌اندازی به قطعات مکانیکی موتور و بدن کاربر می‌شود.
    در تکنولوژی گاورنر، بردهای الکترونیکی مقدار توان مورد نیاز دستگاه را در زمان فشار زیاد محاسبه می‌کنند و به موتور دستگاه جریان بیشتر وارد می‌کنند تا موتور حتی در فشار زیاد هم باقدرت کار کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *